Adaptív tudás, mi az?
Mit értünk XXI. századi tudás alatt?
adaptív=használható
konstruktivista=a meglevő tudásba illeszthető
innovatív=továbbgondolható
kollaboratív, kooperatív, probléma-alapú = kölcsönösségen alapuló, csoportos, együttműködő.

Milyen tudástartalmak,
ALAPOK
1 Önismeret mint a tanári hatékonyság alappillére
2 Empátia-szeretet-elfogadás fókuszú paradigmaváltás a pedagógiában, a tanári hatékonyság összetevői
3 Alternatív és reformpedagógiai alapismeretek,Rogers, Freinet, Montessori, Waldorf stb.
4 Fejlesztő pedagógia alapjai (sajátos nevelési igény (SNI), disz, ADHD, szenzorosság,autizmus
spektrum,felismerés, támogatás, szakértő bevonás
5 Szabad tanulás, demokratikus iskola, demokratikus nevelés, homeschooling-unschooling
SKILLEK
6 Skillek 1. Színház, színpad, beszédtechnika, nyilvános beszéd, pantomim, prezentációs
technikák, beszédművelés
7 Skillek 2. Érvelési technikák, kommunikációs csapdák, vitakultúra, verbális és nem verbális
kommunikáció
8 Skillek 3. Agresszió fajtái, indulatkezelési technikák, konfliktuskezelés, mediáció,
erőszakmentes kommunikáció, kapcsolódó nevelés
9 Skillek 4. Relaxáció, művészetterápia, autogén tréning (egyéni és csoportos technikák,
önpihentetés, belső egyensúly)
10 Skillek 5. Pályaorientáció, életvezetés, tudatos építkezés, erősségek-gyengeségek
TANTÁRGYPEDAGÓGIA
11 Tantárgypedagógia 1.matematika pl. Dienes, kompetenciafejlesztés, matematikatanulás, mint
varázslat
12 Tantárgypedagógia 2.magyar nyelv és irodalom diszlexia prevenció, Meixner, írás és
olvasástanítás, olvasásprogram, KIP
13 Tantárgypedagógia 3. Holisztikus környezet-természet-ökológia (tudatosság, globális
környezetvédelem,kertpedagógia, újrahasznosítás stb.
14 Tantárgypedagógia 4. Képzőművészetek: szabad alkotás, a művészet, mint önkifejezés,
különböző anyagok, eszközök, technikák, múzeumpedagógia
15 Tantárgypedagógia 5. Zene, tánc - a zene mindenkié: örömzene -kreatív zene,
hangszerkészítés stb. kreatív mozgás, mozgásfejlesztés, jóga
16 Tantárgypedagógia 6. Idegen nyelv élményszerűen, beszédcentrikusan, idegen nyelvi
gyakorlatok, játékok, tematika készítés adott korosztályra, célra
17 Tantárgypedagógia 7. Információs és kommunikációs technológiák (IKT) digitális írástudás, online oktatóanyagok, mobilapplikációk, honlap-építés, digitális kommunikáció
18 Egyéb: Sakktáblás játékok, képességfejlesztés (logikai gondolkodás, tervezés, kitartás,
koncentráció, memória, fair-play) a sakktáblán.
ÉLETVEZETÉS
19 Konstruktív életvezetés 1. Pénzügyi és vállalkozási ismeretek (vállalkozás indítás alapjai,
önmenedzselés, pénzügyi tudatosság), marketing
20 Konstruktív életvezetés 2. Jogi alapismeretek, állampolgári ismeretek
21 Konstruktív életvezetés 3. Internetes biztonság (információ keresés,feldolgozás, bullying, szűrőprogramok, álhírek stb.)
22 Konstruktív életvezetés 4. Szexuális nevelés, testkép, énkép (média befolyásoltság), család, prevenció, gender, bántalmazás-erőszak, határok
23 Konstruktív életvezetés 5. Állatasszisztált pedagógia, baba-asszisztált empátia projekt
24 Konstruktív életvezetés 6. Egészségnevelés, elsősegélynyújtás, egészséges táplálkozás, organikus ételek, életmód, étel-érzékenység
25 Konstruktív életvezetés 7. Háztartási alapism: önkiszolgálás,eszközök működ(tet)ése
(szétszedés,összerakás,),főzés,biztonság
26 Konstruktív életvezetés 8. Közlekedési alapismeretek élményszerűen: KRESZ, biztonságos
közlekedés, közlekedési társasjátékok.
27 Konstruktív életvezetés 9. Honlap-építés, programozás, mobilapplikációk
28 Konstruktív életvezetés 10. Függőségek. (játék, szerek). Okok, jogok, következmények,
prevenció, tévhitek, szembenézés a problémákkal.
MÓDSZERTAN
29 Módszertan 1. Drámapedagógia
30 Módszertan 2. Kooperatív tanulás
31 Módszertan 3. Projektpedagógia, epocha (a tanulók érdeklődési körére építő tervezés)
32 Módszertan 4. Tehetségpedagógia
33 Módszertan 5. Fejlesztő értékelés
34 Módszertan 6. Differenciálás
35 Módszertan 7. Társasjáték pedagógia
36 Módszertan 8. Tanulásmódszertan
37 Módszertan 9. Meseterápia, mesélésterápia, mesepszichológia
38 Módszertan 10. Család-Óvoda-gyermek: szülőkkel való hatékony együttműködés az óvodában
TANULÓCSOPORT ALAPÍTÁS
38 A tanulócsoport létrehozásának pedagógiai, szervezési, dokumentációs, jogi, pénzügyi alapjai
39 Minőségbiztosítás a tanulócsoportban
40 Pedagógiai tervezés alapjai (egyéni bánásmód, differenciálás, személyre szabott oktatás, szabad tanulás; a tervezés lépései, foglalkozástervezés és vezetés).